We ontwierpen een website op 3 liter koffie – en dit leerden we

Sommige mensen trainen voor een marathon. Wij deden iets zwaarders: een website bouwen.
Op 3 liter koffie, 2 creatieve zenuwinzinkingen en 1 doodsbange laptop. En spoiler: hij doet het nog. De website ook.

Dus: what did we learn, behalve dat cafeïne een prima vervanger is voor zelfrespect?
Je leest het hier. En ja, er zit een tabel in. En een PS. En een #. Want wij houden van structuur in onze chaos.


Waarom we dachten: “JA! Laten we dit doen!”

Het begon met een klant die zei:
“We willen een website die mensen aankijkt en zegt: jij daar – klik. Nu.”

Oh. Oké. Dus geen ‘over ons’-pagina in Times New Roman, en zeker geen achtergrondfoto van een grijze skyline met vage mensen die naar een laptop wijzen.

Nee.
Dit moest een site worden die rockt, flirt, om aandacht schreeuwt en vervolgens z’n telefoonnummer achterlaat. Dus wij zeiden: let’s go. Of beter: let’s brew.


De fases (a.k.a. De Weg Naar Waanzin)


Het resultaat: een digitale punkrocker

Wat we uiteindelijk bouwden? Geen website.
Maar een digitale punkrocker met een boodschap.
Eentje die zegt: “Klik op me – ik bijt niet. Of misschien wel.”
Kijk:

  • Knoppen als stickers van een rammelende tourbus
  • Teksten die schelden, fluisteren, grinniken
  • Lay-out zonder keurslijf: asymmetrisch maar sexy
  • Geen stockfoto’s met nepkantoren, maar beelden die naar je schreeuwen: DIT. IS. WIJ.

Oh en: hij is responsive. Natuurlijk. We zijn creatieven, geen barbaren.


Dingen die geen designcursus je leert (maar wij wel)

We ontwierpen een website op 3 liter koffie – en dit leerden we
  1. Als je website lijkt op die van je concurrent, heb je geen website. Je hebt een kloon.
    En niemand houdt van een kloon. Behalve Darth Vader. En die is dood.
  2. Clichés zijn als slechte exen: dump ze.
    “Welkom op onze website”? Liever: “We zijn er. En jij ook. Let’s f*cking go.”
  3. Foutjes horen erbij
    Soms staat er ineens een zin in het Spaans. Geen idee waarom. We noemen dat character.
  4. De klant heeft altijd gelijk… totdat wij een beter idee hebben.
    En dat is meestal zo.
  5. Feedback is geen aanval. Het is een remix.
    (Tenzij je vraagt of Comic Sans hip is. Dan gooien we je eruit.)

En jij dan?

Kijk even naar je eigen site. Echt. Doe maar.
Voelt het als een magnetronmaaltijd terwijl je steak wil?
Heb je een “Welkom” in Arial bovenaan je homepage staan?
Dan is het tijd. Tijd om ons te bellen, mailen, of desnoods een postduif met een gitaar te sturen.

We maken websites die levengrommenbrullen, en klikken.
Zonder het gevoel dat je naar een PDF zit te staren.


PS: Tijdens dit project zijn 2 toetsenborden overleden aan koffieschade. Eén medewerker is tijdelijk overgestapt op thee. We nemen het haar nog steeds kwalijk.

PS2: We wilden eigenlijk stoppen na die eerste PS, maar toen herinnerden we ons iets belangrijks: goede ideeën stoppen niet bij de voetnoot. Dus hier zijn we weer, caffeïnevlekken en al. Als je na dit blog nog steeds denkt dat jouw website “wel prima werkt”, dan is dat net zoiets als zeggen dat een faxapparaat “ook berichten kan versturen”. Sure. Maar wil je klanten of archeologen aantrekken? Je site is je eerste indruk, je visitekaartje, je online rockshow. Laat hem dus niet klinken als liftmuziek op een maandagmorgen. Bel ons. Of schreeuw. We luisteren beide. En we hebben altijd koffie. Veel. Te. Veel.


#websitesmetballen #3literkoffie #geenbullshitwelstijl #prwinkel

Michaela Spaanstra
Michaela Spaanstra

Ik neem je graag mee in PR en Marketing 'land'

Artikelen: 26